CSALB recunoaste ca, intr-o societate democratica, aparitia conflictelor de orice fel este iminenta. Majoritatea conflictelor pot fi solutionate usor, fara a degenera si, ca de fiecare data, comunicarea este cheia.
Orice cetatean are anumite drepturi dar si obligatii atat in relatie cu semenii sai cat si cu institutiile statului sau cu diferite alte organizatii. De fiecare data cand acesta se simte lezat in drepturile sale, sau simte ca ii sunt ingradite niste drepturi garantate de legislatia in vigoare, primul gand este sa actioneze in instanta deoarece crede ca doar acolo ii vor fi restabilite.
Deseori, o situatie conflictuala ar putea fi evitata daca s-ar recurge la dialog, empatite si explicarea situatiei faptice, in schimb, deseori aceasta degenereaza tocmai din lipsa lor. O parte neutra, care sa poata observa obiectiv situatia si care sa dea o solutie de aceeasi valoare a unei instante de judecata doar ca mai repede si cu mai putine costuri, unde ambele parti sa fie parte a unui dialog si sa isi expuna parerea, unde rezultatul sa fie unul reciproc avantajos poate parea o utopie insa ea exista.
Procedurile alternative prin care se pot solutiona litigiile sunt definite de Codul Penal si constau in mediere, arbitraj si conciliere. Aceste tipuri de ADR (Alternative Dispute Resolution), au aparut in State acum aproximativ 100 de ani si constau in rezolvarea amiabila a conflictelor inafara instantelor de judecata.
Aproximativ 10,000 din cazurile aflate in acest moment in instantele de judecata sunt litigii intre banci si clienti, drept urmare, relatia dintre banca si clientii sai are de suferit. Cunoastem cu totii diferite cazuri de clauze abuzive ale bancilor sau situatii nedorite in care au ajuns unii indivizi cand s-au gasit coplesiti de comisioane sau rate datorate institutiilor bancare.
Cu scopul cresterii gradului de incredere a publicului in banci, institutiile bancare au decis implementarea unor proceduri transparente si astfel, a luat nastere CSALB (Centrul de Solutionare Amiabila a Litigiilor Bancare). Finantat de banci si supervizat de un colegiu de 5 membri, acesta faciliteaza accesul la o solutie rapida a oricarui cetatean care s-a simtit lezat in drepturile sale de clauzele contractuale cu o institutie bancara. Mai mult decat atat, este GRATIS si RAPID.
Poate ca asa ai cazut si in capcana imprumuturilor/ratelor la banci: doar cu buletinul, fara clauze ascunse, fara comisioane abuzive, transparenta totala, cu banii in buzunar in cel mai scurt timp si, poate, ai crede ca, fiind finantat de banci, reprezentantii CSALB ar putea fi cumva partinitori. Trebuie clarificat faptul ca este un pas facut de banci pentru a deschide un dialog. Poti lua calea rapida si obtine o solutie la fel de rapida la problema ta sau poti actiona in instanta de judecata si vei obtine o decizie in cativa ani. E un risc indiferent cum o gandesti. Trebuie stiut totusi ca una nu o exclude pe cealalta si, daca esti nemultumit (ceea ce ma indoiesc ca vei fi) de solutia propusa de conciliator poti in continuare sa actionezi in instanta sau te poti retrage din procedurile de conciliere in orice etapa s-ar afla ele.
Concilierea inseamna ca in sfarsit te vei face auzit, vei intelege situatia conflictuala si vei obtine o solutie la litigiul tau. Conciliatorul, neutru si impartial, te poate ajuta sa treci peste situatia initiala frustranta si sa ajungi la o situatie de negociere cu o solutie care ar putea insemna, in unele cazuri, chiar stergerea datoriei.
Conform comunicarilor si rapoartelor de activitate CSALB, aproape 90% dintre cereri se pot solutiona amiabil iar durata maxima de solutionare ajunge pana la 3 luni. Solutia conciliatorului trebuie sa fie acceptata de ambele parti pentru a avea rol de hotarare definitiva. Daca aceasta nu este atacata intr-o instanta de judecata de oricare dintre parti in maxim 15 zile ea devine cu titlu executoriu.
In aceste vremuri de criza, fiecare dintre noi a trebuit sa isi regandeasca viata si prioritatile. In asteptarea “concediului” impus de Covid-19 si a imposibilitatii incasarii unui salariu viitor din cauza suspendarii majoritatii activitatilor comerciale, plata ratelor la banca devine o grija in plus. CSALB te poate ajuta sa treci peste aceasta situatie deschizand calea catre un dialog eficient bazat pe realitatile actuale.
Nu te mai gandi si suna la numarul scurt 021.9414 pentru a afla cum poti depasi si financiar aceasta criza. Iar daca esti deja in litigiu cu banca, merita sa dai o sansa dialogului si obtinerii unei solutii rapide, mai ales ca serviciile sunt GRATUITE!
O zi linistita va doresc!
XOXO